Bawa Kucing JaIanan Pi KIinik Kena RM 160 , Gaji Memang Lambat Lagi . Esok Keajaiban BerIaku .

Kisah aku bermula bila aku selamatkan stray cat/ kucing jal4nan untuk bawa ke klinik, nampak dia tak sihat dan aku tak sampai hat1 nak biarkan.

Diseb4bkan waktu aku nak bawa kucing tu kl1nik haiwan ker4jaan dah tutup seb4b dah jam 8.00 malam,

jadi 0ption yang terlintas dalam kepala aku ialah bawa ke kl1nik swasta.

Berd3bar jugakla nak fikirkan berapala k0s raw4tan yang nak kena nanti, gaj1 lambat lagi, tengah hujung2 bulan ni baki dalam b4nk pun ada ngam2 RM200. Tapi aku tawakal bawa jugak.

Actually masa aku bawa kucing tu aku sendiri pun dalam keadaan tak sihat, dem4m baru nak kebah,

tapi aku gagahkan jugak bawa moto, letak kucing dalam beg galas, remp1t pi klinik.

Lepas dapatkan raw4tan dan ubat, k0s dia dalam RM160 lebih jugak. Aku tawakal terus bayar seb4b aku memang niat nak kucing tu sembuh.

Balik tu aku suap ubat kat kucing, sambil aku cakap ngan dia.. Meow, kakak sebenarnya tak berapa ada duit, tapi takpela awak d0a kakak murah rezeki, janji awak sihat.

Malam tu badan aku let1h gil4 seb4b masa balik dari kl1nik tu hujan pulak, mujur beg kucing tu kalis air, jadi aku jela basah lencun, baru nak lega dem4m dah jadi nak dem4m balik.

Lepas mandi, solat, makan ub4t aku terus tidur. Bangun esok tu, tengok2 ada whatsapp masuk, kawan aku b4nk in RM180, dia kata gunala dulu sementara nak gaji.

Masa tu aku pel1k eh macam mana dia tau aku tengah pok4i.. Allahu terkedu aku.

Pagi tu memang aku start rasa lem4h badan mungkin effect kena hujan semalam, aku gag4hkan bangun, bagi kucing makan ubat then aku sambung baring.

Sambil2 tu aku scr0ll fb, nampak ada org share resepi nasi ayam k fc.. Masa tu aku cakap dalam hati sedapnya kalau dapat makan, lama dah tak makan kf c..

Nak keluar beli memang aku tak larat, f00d panda, grab pun tak masuk kawasan aku.

Ntah bila aku tak sedar aku terlena balik pastu dengar 0rang ketuk pintu. Rupanya jiran aku mai hantar kfc, guess what? Menu dia nasi ayam kfc sebijik macam aku teringin tadi.

Ya Allah s3baknya aku rasa. Jiran aku bagitau dia singgah kf c tadi pastu teringat kat aku, tu alang2 beli sekali.

Ok selang beberapa hari, kawan aku bel4nja makan western, jujurnya dah lama aku teringin nak makan, memandangkan h4rga dia sampai dekat RM40+ sekali makan, aku pend4mkan.

Duit yang aku nak asal guna nak makan tempat hipster tu aku gunakan untuk beli makanan kucing.

Aku balik ja keja aku singgah pasar bagi makan kucing kat situ dan mana2 kucing jal4nan aku jumpa.

See, Allah ganti balik semua yang aku teringin dengan cara tak disangka2.

Banyak lagi pengal4man manis keaja1ban sedekah yang buat aku rasa sangat takjub dengan keku4saan dan kasih sayang Allah.

So pesanan aku, jangan kedekut k0ngsi rezeki dengan m4khluk yang kesus4han, insyaaAllah berkat rezeki korang dan dilapangkan rezeki.

Kisah kedua

18 tahun xda zur1at. Mcm2 kami bt, skrg umur masuk 41 tahun. Siapa sangka lps bg makan stray cat tiba2 sesuatu x terdug4 terjadi.

Assallamualaikum, saya Yanie, saya selalu membaca “c0nfession” tentang pas4ngan yang diuji Allah tiada zuri4t. Bagaimana tertek4nnya per4saan apabila diuj1 tiada zuri4t,

tertek4n dengan kata-kata manusia, mer4wat em0si serta meneruskan kehidupan yang tidak sesempurna orang lain.

Tahun ini umur saya 42 tahun. Saya berkahw1n awal ketika berusia 23 tahun, manakala suami berusia 32 tahun ketika itu. Ketika berkahwin saya hanya mempunyai dipl0ma,

kemudian diuj1 dengan sak1t yang apabila dir4wat di h0spital, tidak juga sembuh, sehingga perlu mendapatkan raw4tan secara Islam.

Niat hendak menyambung pengajian terb4ntut ketika itu disebabkan penyak1t ini, namun suami saya tetap setia, membawa saya berub4t merata sehingga alhamdulillah saya sembuh.

Kemudian tahun 2005 saya menyambung pengajian peringkat ijazah. Selepas tamat ijazah, sambung pula master.

Dalam masa yang sama saya dan suami sentiasa berusaha untuk mendapatkan zur1at, secara tradisi0nal, berurvt, malah ke h0spital sehingga melakukan pr0sedur “lab and dye” untuk melihat rah1m secara lebih terperinci.

Saya didapati mempunyai PCOS, kedua-dua 0vari dit3buk, kemudian mel4kukan pr0sedur IUI (2011), namun gag4l. Kesan dari IUI sangat hebat, saya kembung t3ruk, munt4h dan terlalu l3mah.

Rupanya itulah adalah kesan sunt1kan ubat hormon ketika pr0sedur IUI yang dipanggil 0varian hyperst1mulation syndr0me (OHSS) sehingga menyebabkan saya f0b1a,

Dan suami juga tidak sanggup melihat saya mender1ta dan beliau berkata, kita redha lah andainya ditakdirkan kita tiada zur1at, usaha dan kej4rlah cita-cita saya untuk menjadi seorang pensyarah.

Maka saya pun redha dengan sebenar-benarnya redha. Saya menyambung pelajaran peringkat d0ctorate. F0kus kepada kerja dan peng4jian.

Dalam masa yang sama saya dan suami menumpang kas1h sayang anak-anak yang emak saya meng4suh serta anak saudara saya.

Dengan duit gaj1 saya belikan hadiah buat mereka, saya berikan wang bel4nja untuk anak asuhan mak yang menyambung pengajian tanpa cul4s sehingga beliau tamat pengajian.

Saya sediakan bek4s makanan kucing dalam kereta, jumpa sahaja str4y cats pasti saya jamu. Saya sedekah kepada sesiapa yang saya jumpa di kaki lima sedang berju4lan kerepek etc.

Saya jalani kehidupan ini tanpa memikirkan 1su zur1at lagi. Alhamdulillah belum k0nvo d0ctorate saya mendapat pekerjaan sebagai pensyarah kanan di sebuah universiti awam, cita-cita yang saya pend4m sejak berusia 15 tahun, Allah makbulkan.

Saya berpindah dari negeri kelah1ran ke negeri kelahiran suami, bekerja di IPTA dengan niat duit gaj1 adalah untuk anak-anak asuhan mak dan anak saudara serta kucing-kucing kesayangan serta kucing jal4nan.

Saya teruskan kehidupan ini dengan tenang, saya sebenarnya telah redha ketiadaan zur1at.

Namun perjanjian Allah itu benar.. Tahun 2020 saya sak1t senggvgut yang tervk (saya memang senggvgut tervk) tapi kali ini benar-benar t3ruk sehingga mem4ksa saya berjumpa pakar 0&G di private h0spital. Rupanya dinding rah1m saya penuh dengan p0lyps.

Iaitu sejenis tisu yang tumbuh memenuhi dinding rah1m, saya melakukan pr0sedur membuang p0lyps di private h0spital di mana k0snya saya menggunakan 1nsuran dalam RM5,000.

Selepas bu4ng polyps, Dr bertanya s0alan cepu emas, tidakkah kami suami isteri ingin mencuba melakukan ivf untuk mendapatkan zur1at?

S0alan tersebut dijawab dengan senyuman serta ket4wa kerana kami sudah tu’a (saya berumur 40 tahun ketika itu, manakala suami pula 49 tahun). Dr meyakinkan kami yang kami masih muda.

Kami balik berfikir panjang. Akhirnya kami mengambil keputusan untuk mencuba setelah 10 tahun kami benar-benar redha ketiadaan zur1at buat kami.

Maka bermulalah uj1an dar4h, uj1an terhadap suami, pengambilan supl1ments, pr0ses menurunkan berat badan (saya berjaya menurunkan 10kg dalam tempoh 3 bulan) dan pada March 2021 bermulalah pr0sedur ivf (inject1ons h0rmon etc).

Alhamdulillah bulan April 2021 saya dis4hkan ham1l.

Allah saja yang mengetahui perasaan kami suami isteri. Nak kata terlalu gembira, kami t4kut kerana masih baru dan kami masih dalam fasa seperti berm1mpi..

Saya selamat melah1rkan anak lelaki pada 16/11/2021 setelah 18 tahun perkahw1nan kami.

Saya sangat memahami perasaan pas4ngan yang tiada zur1at. Saya tahu ped1hnya mendengar kata-kata orang serta mer4wat em0si sendiri dengan menang1s serta bertawakal pada Allah.

Namun apabila saya melihat semula perjalanan hidup saya selama perkahwinan 18 tahun ini, saya melihat perancangan Allah yang maha hebat. Allah berikan semua yang saya perlukan, bukan apa yang saya inginkan.

Saya mempunyai kerjaya yang stabil, suami yang sangat menyayangi saya tanpa berbel4h bahagi walaupun tiada zur1at.

Maka hadirnya anak kami ketika kami benar-benar telah bersedia walaupun kami perlu menunggu 18 tahun. Jadi bersangka baik dengan setiap uj1an Allah, kerana Allah tidak menzal1mi hambaNya.

Ingin saya k0ngsikan amalan saya ketika usaha untuk meng4ndung dan ketika meng4ndung:

1) Sentiasalah bers3dekah. Saya setiap hari bersed3kah subuh tanpa gag4l, tak kisahlah walaupun hanya RM1, niatkan untuk mendapatkan anak.

2) Saya sentiasa bel4nja anak-anak asuh4n mak serta anak saudara saya. Saya memang tidak berkira langsung dengan mereka. Minta mereka doakan murah rezeki saya supaya saya dapat berk0ngsi dengan mereka.

3) Saya sentiasa memberi makan stray cats. Dalam kereta memang ada spare makanan kucing serta di luar rumah saya sediakan bekas makanan untuk kucing. Jika mereka ber4k di laman rumah, saya cuci sahaja tanpa meru’ngut.

4) Ketika saya transfer embri0, saya melakukan solat hajat tanpa g4gal sehinggalah malam sebelum bersal1n. Moh0n pertolongan dari Allah, hanya Allah yang boleh menolong saya, minta Allah jaga k4ndungan dan dipermudahkan semuanya.

5) Setiap kali lepas solat hajat saya akan membaca alfatihah, lailahailallah 7 kali, ya khaliq 11 kali, ya bari’ 11 kali, ya musauwir 11 kali, ya razaq 11 kali, ya fatah 11 kali, ya karim 11 kali, ya Allah 33 kali,

la hawlawala huwataillah 7 kali, r0bbi habli minas solihin 7 kali dan wahai tuhanku kurniakan kepadaku zur1at keturunan yang baik, sesunggunya engkau sentiasa mendengar doa permohonan.

Moga amalan saya yang tak seberapa ini dapat memb4ntu rakan-rakan yang masih berusaha. Jangan berhenti berdoa, mohon pert0longan Allah, andai kata memang rezeki kita pasti akan ada juga suatu hari nanti.

Bersangka baik dengan setiap uj1an Allah, kemanisannya akan kita rasai apabila kita benar-benar telah redha. – Yanie (Bukan nama sebenar)

Komen warg4net

Suahaine: Alhamdulillah… Kisah sebegini telah ditulis di dalam alQuran. Nabi Zakaria… Juga nabi Ibrahim… Maka nikmat Tuhanmu yg mana mahu didust4kan. Tiada yang mustah1l dengan izinNya. Teruskan berdoa dan ikhtiar.

Namun ketentuan itu dariNya. Perasaan bersyukur tu bagai menggunung kan Puan. Tahniah, moga keluarga lebih bahagia dan anak menjadi permata indah syurrga dunia akh1rat.

Gualz sarimah: “Saya tahu ped1hnya mendengar kata-kata orang serta mer4wat em0si sendiri dengan menang1s serta bertawakal pada Allah.”

Betul apa yg c0nfeser kata, kita kalau boleh tak perlu banyak kali atau tak pay4h sibuk tnya s0al owner benda yang dia sndiri tak tahu

1- bila nak kahwin, 2- bila nak ada anak, 3- bila nak kerja.

Mungkin org akan ckp, alah benda simple kecik remeh ja tak perlu terasa lebih. Kita tak berada di tempat 0rang tu kita jangan cakap besar. Kalau sekali dua tak pa. Ni kalau ulang benda yang sama hat1 siapa pun boleh r4puh. Kecuali yg memang hari kering.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa K0men Dan Share Ya. Terima Kasih

Sumber:HM

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page APA CERITA TV

PERHATIAN: Pihak ADMIN tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak @APA CERITA TV juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

youtube – Lelaki Sed1h Tengok Kuc1ng Terbar1ng Kaku Di Tayar Masa Nak Undur Kereta